Administrarea preturilor – o provocare

Vanzarile schioapata, si ca sa convingi un client sa iti cumpere produsele este nevoie de un talent de negociator deosebit. Cam acesta este situatia cu care se confrunta din ce in ce mai multe companii. De aceea, administrarea preturilor poate deveni un cosmar, doar daca nu detii un sistem ERP care sa iti ofere instrumentele pentru a controla si organiza relatia cu clientii.


Pretul este principalul element de negociere intr-o vanzare. Cu toate acestea, pe langa pret si discount, poti fi folosite dimensiuni suplimentare care sa vina in intampinarea unei strategii de negociere: Termene de plata esalonate, achizitia unei anumite cantitati sau atingerea unui anumit prag de valoare pentru obtinerea unui discount suplimentar, toate acestea se pot combina intr-un „scenariu” care sa va permita ca oferta dumneavoastra sa fie cat mai atractiva. Sistemele Atlantis ERP si XLine ERP va pun la dispozitie un intreg arsenal de „arme de negociere”. Astfel, un scenariu de acest gen poate include mai multe politici de preturi, iar fiecare politica de preturi poate fi definita in functie de urmatoarele dimensiuni:

  • Articol, categorie, grupa sau subgrupa de articole
  • Client, filiala client, categorie, grupa sau zona geografica client
  • Termen de plata
  • Modalitate de plata (cash, BO, CEC, etc)
Aceste dimensiuni pot fi asociate cu alte conditii specifice fiecarei vanzari in parte, bazate pe urmatorii factori:
  • cantitatea sau valoarea achizitionata dintr-un anume produs sau dintr-o grupa, categorie sau subgrupa de produse
  • Valoarea intregii facturi
  • plaje de intervale referitoare la cantitati, valori, volume, etc
Fiecare politica de pret dintr-un scenariu poate afecta unul din urmatoarele elemente:
  • pretul produsului
  • discountul asociat fiecarui produs
  • discountul pe total factura
Suplimentar, se pot implementa cu foarte mare usurinta politici de pret cu acordare de gratuitati (produse oferite cu titlu gratuit).
Bineinteles, vanzarile se pot efectua si fara a folosi un sistem informatic ERP, dar cum ati putea cere vanzatorilor sa tina minte o formula de genul: „Deoarece clientul este din zona de nord are 1% discount, este din categoria „Distribuitori”, inca 0.5% la total factura, la articolul A are discount de 3%, la articolul B are 4% daca cantitatea este sub 100 de bucati si 4.5% daca depaseste 100 de bucati, la 5 bucati din articolul C primeste gratuit 1 bucata din articolul D, la articolul E nu mai beneficiaza de nici un discount suplimentar deoarece acesta este in perioada de promotie, la peste 5 bucati din gama de produse X primeste 3%, indiferent de produs, daca plateste numerar obtine inca 2%, iar daca plateste prin CEC sau BO obtine 1% numai daca termenul scadent este de maxim 30 de zile, si daca are transport propriu beneficiaza de inca 1.5%.”?
Intr-un sistem informatic de tip ERP, daca toti acesti parametri sunt pre-definiti, intocmirea unei facturi de vanzare va fi efectuata cu maximum de usurinta, toate preturile, discounturile si gratuitatile fiind calculate in mod automat de catre acesta.